Speciální výcvik řidičů řešila konference ve Vyškově

Ve dnech 9. až 10. listopadu 2010 se ve Vyškově konala odborná konference, která se zabývala speciálním výcvikem řidičů ke zvládání krizových situací. Pro Institut dopravní výchovy AČR (IDV), který spadá pod Velitelství výcviku – Vojenskou akademii ve Vyškově (VeV-VA) to byla další akce, která neodmyslitelně patří do komplexu odborné přípravy armádních řidičů.

Není nad vlastní zkušenostNení nad vlastní zkušenost

Jednání zahájil velitel VeV-VA plukovník gšt. Ján Kožiak, který ve svém vystoupení zhodnotil význam konference ke zkvalitnění odborného výcviku řidičů při získávání potřebných řidičských dovedností pro bezpečné ovládání vozidel při plnění nejenom každodenních výcvikových a dopravních úkolů: „Je potěšitelné, že se náš institut zabývá problematikou vojenské dopravy v takové šíři. Ale je to i logické, vždyť vojenský řidič musí jednoznačně mít kvality jakéhokoliv profesionála v civilní sféře, ovšem je tady ještě jeden významný a nebojím se říci zásadní prvek. Na jeho dovednostech, schopnostech a návycích mohou a v operacích, kterých se naše armáda účastní, velmi často závisí životy vojáků.“

V odborné části konference mimo jiných vystoupil i náčelník Služby provozu AČR plukovník Petr Křížek, který ve svém vystoupení zdůraznil například důležitost správného technického stavu vozidel pro předcházení vzniku krizových situací. V dalších vystoupeních byly mimo jiné představeny pokrokové přístupy k možnému řešení krizových situací na silnici v systému člověk-vozidlo-silnice.

„Cílem konference byla výměna poznatků v oblasti možnosti předcházení a zásad zvládání krizových situací se zaměřením na moderní přístupy k nácviku řešení krizových situací na silnici a v terénu,“ řekl náčelník IDV Vyškov podplukovník Jaroslav Král: „Jsme potěšeni, že se odborného jednání konference zúčastnili nejenom příslušníci útvarů a zařízení AČR, ale i zástupci civilních vzdělávacích institucí a odborných pracovišť, zabývajících se bezpečností silničního provozu. To vše sem patří. Pro nás vojáky patřilo k nejzajímavějším vystoupení ředitele Služby dopravní policie PČR plukovníka Leoše Tržila, který nás seznámil se stavem bezpečnosti provozu na silnicích ČR za uplynulý rok.“

Specialisté z vyškovského IDV v průběhu konference prakticky prezentovali terénní polygon k nácviku bezpečného překonávání extrémního terénu a ukázali kupříkladu automobil T-810 s jednotkou fúze dat pro monitorování provozu vozidla. Účastníci jednání se mohli zevrubně seznámit i se simulátorem nárazu vozidla a řidičským trenažérem automobilu T-810 k modelování krizových situací při řízení vozidel.

Podle Krále vyplynuly z jednání konference pro činnost resortu MO jednoznačné závěry: „Ukazuje se, jak je nezbytné začlenění speciálního výcviku pro řízení vozidel v extrémních terénních podmínkách do přípravy řidičů, provádění výcviku bezpečné a defenzivní jízdy s využitím simulační a trenažérové techniky a také zkvalitnění speciálního výcviku řidičů vozidel ozbrojených sil s právem přednostní jízdy. Důležité však je pro naši další práci to, že účastníci konference projevili zájem dále spolupracovat při řešení konkrétních úkolů a projektů, které přispějí a přispívají ke zlepšení stavu v oblasti přípravy řidičů a bezpečnosti provozu vozidel. Vzhledem k závažnosti a trvalé aktuálnosti řešené problematiky se druhý ročník tohoto setkání odborné veřejnosti bude ve Vyškově konat i za rok.“

Plukovník Kožiak zahájil jednáníPlukovník Kožiak zahájil jednáníNěrteré překážky dělaly problém i ostříleným borcůmNěrteré překážky dělaly problém i ostříleným borcůmTatra nezná bratraTatra nezná bratraTerén odráží reálné lokace nasazení vojskTerén odráží reálné lokace nasazení vojskZ jednacích prostorZ jednacích prostor

Text: kapitán Pavel Kočvara, tiskový a informační důstojník VeV-VA
Foto: archiv IDV