Speciální výcvik řidičů ke zvládání krizových situací
V měsíci listopadu loňského roku proběhla ve Vyškově mezinárodní odborná konference s názvem „Prevence dopravní nehodovosti v resortu Ministerstva obrany“ organizovaná Institutem dopravní výchovy AČR. V rámci této konference byla představena vybudovaná speciální kluzná plocha na cvičišti Jeseník určená pro výcvik řidičů ke zvládání krizových situací.
Na základě účasti koordinátora přípravy řidičů 7. mb Hranice na této konferenci byl Náčelník IDV pplk. Ing. Jaroslav KRÁL požádán o zorganizování zaměstnání k prevenci dopravní nehodovosti pro příslušníky štábu tohoto útvaru. Termín byl stanoven na 1. – 4. června 2010 a pod řízením příslušníků Skupiny profesní způsobilosti se tohoto zaměstnání účastnilo 30 příslušníků štábu 7. mb.
Výcvik byl rozdělen do dvou částí. V úvodu byla provedena teoretická příprava, na které byli účastníci zaměstnání seznámeni s průběhem celého výcviku, byli jim představeny jednotlivé překážky a vysvětlen správný postup při jejich praktickém zdolávání.
Následoval praktický výcvik na kluzné ploše, kde měli možnost porovnat chování vozidla s a bez systému ABS. Postupně si vyzkoušeli závislost brzdné dráhy na rychlosti vozidla, její prodloužení při zvýšení rychlosti o 10 km.h-1, prudké brždění na různých typech povrchů, zastavení před překážkou a v neposlední řadě vyhýbací manévr na rovině, což simulovalo situaci v běžném provozu jako je např. čerstvá nehoda vozidel jedoucích bezprostředně před námi, chodec který nám nenadále vstoupí před vozidlo či spadlý náklad z vozidla jedoucího před námi. V takto vzniklé situaci již není jiné cesty, než bleskově reagovat a vyhnout se.
Druhá část praktického výcviku byla zaměřena na zvládání smyku v zatáčce, kde si každý vyzkoušel chování vozidla při průjezdu zatáčkou při vyšší rychlosti či při prudkém brždění v zatáčce a následné zvládnutí vyvolaného smyku.
Toto zaměstnání bylo příslušníky štábu 7. mb Hranice přijato s kladným ohlasem. Dle jejich slov jim to přineslo nové zkušenosti, neboť většina z nich se v těchto situacích v běžném provozu ještě neocitla a díky tomuto výcviku se cítí lépe připravení k řešení nenadálých situací, které mohou v běžném provozu nastat.
Text: kpt. Ing. Jiří KUBÍN
Foto: prap. Petr HRUŠECKÝ
- 506x přečteno