Vyškovští akademici na polygonu v Kopřivnici
První červnový víkend byl v Kopřivnici, přesněji na polygonu automobilky Tatra, již tradičně vyhrazen „Kopřivnickým dnům techniky“. V letošním roce zavítala na akci poprvé i AČR, zastoupená příslušníky Centra dopravní výchovy (CDV) a praporu zabezpečení (Przab) z Velitelství výcviku – Vojenské akademie (VeV – VA) ve Vyškově.
Čtvrtý ročník akce, konaný pod záštitou Tatra Trucks a.s., sliboval už podle programu velkou podívanou; ústředním tématem akce byla oslava 30 let značky Tatra na Rallye Dakar, nechyběl zde snad žádný tým, který se tohoto prestižního závodu s vozy Tatra zúčastnil. Dále měli návštěvníci možnost absolvovat jízdy ve vozidlech Tatra, Škoda, Ford, Ferrari, Lamborghini a obrněném transportéru OT-64, nechyběly vyhlídkové lety vrtulníkem, ukázky a půjčování rádiem řízených modelů, výstava historické i soudobé automobilové techniky a nepřeberné množství stánků s různými atrakcemi, materiálem a službami spojenými nejen s automobilovým průmyslem, mezi kterými se neztratil ani ten s logem VeV-VA Vyškov.
Samotná expozice AČR, přesněji Centra dopravní výchovy při VeV-VA Vyškov, představila návštěvníkům ukázky moderní vojenské techniky, zastoupené osobním terénním vozidlem Land Rover Defender 110 Military, nákladním terénním automobilem TATRA 810 DO, upraveným pro potřeby autoškoly a obrněným vozidlem DINGO 2, které používají naši vojáci v zahraničních operacích.
Největší pozornosti se pak těšily stanoviště vyžadující přímou spolupráci návštěvníků. První stanoviště, dráha sestavená z kuželů, nabídla možnost vyzkoušet si „přímo na sobě“ tzv. opilecké brýle, simulující stav rovnající se zhruba 2,0 promile alkoholu v krvi. „Už jen projít ten slalom byl skoro nadlidský úkol, natož pak ještě sednout do auta a odjet…“ sdělil své dojmy jeden z tatínků.
Druhé stanoviště, simulátor převrácení vozidla, pak vzbuzoval často rozporuplné reakce. Kromě dlouhé fronty zájemců o samotné vyzkoušení simulátoru, která se táhla napříč celou sobotou i nedělí, se okolo shlukovali návštěvníci, kteří s otevřenou pusou přihlíželi samotné ukázce simulace převrácení vozidla „na střechu“ a vystoupení z vozidla za situace, kdy visíte hlavou dolů upnuti v bezpečnostním pásu. Instruktoři CDV pak museli velmi často zodpovídat otázky typu „Co to tam máte za speciální pásy, ten klasický tříbodový mě přece nikdy nemůže takto udržet, kór když mám 130 kg…“ přes „A jak si tedy mám ten bezpečnostní pás správně upravit…?“ až po „A proč ten složitý postup vystoupení z vozidla, proč se prostě nemůžu jen odepnout z pásu?“ Zvídavých otázek bylo samozřejmě daleko víc, ale jak shrnuje instruktor CDV prap. Jan Soldán: „Lidé si často neuvědomují, jak málo stačí k tomu, aby v případě nehody zmírnili obrovská rizika zranění, případně smrti. A přitom stačí často použít jen selský rozum!“
Poslední stanoviště v expozici AČR se zabývalo ukázkou poskytování laické první pomoci. Instruktoři
- zdravotníci CDV nrtm. Vladimír Daňo a prap. Přemysl Kulíšek divákům názorně předvedli vyproštění zraněných osob z osobního vozidla s následným poskytnutím první pomoci za použití materiálů z autolékárničky. Také po celou dobu výstavy fundovaně odpovídali na různé dotazy návštěvníků
a prakticky se zájemci nacvičovali metody vyproštění z vozidla, zásady při srdeční masáži, zastavení krvácení, atd. „Po shlédnutí Vaší ukázky a když jste mi potom dali možnost si to i prakticky zkusit, bych dnes už asi dokázala někomu pomoct, teda pokud bych neomdlela“ shrnula své dojmy starší paní, která na výstavu zavítala spolu s vnučkou.
„Na závěr mi dovolte všem příslušníkům CDV Vyškov, kteří se na akci podíleli, poděkovat! Slunečný víkend i množství diváků nás donutil šáhnout si až na dno svých sil. Odměnou nám pak může být pocit, že návštěvníci odcházeli z naší expozice nejen plni dojmů, ale i obohacení o informace, které jim v tom lepším případě pomohou zachránit zdraví, případně život!“ dodal kpt. Ing. Jan Tichavský.
Takže za rok v Kopřivnici naviděnou.
text: kapitán Ing. Jan Tichavský
foto: nadrotmistr Vladimír Daňo