Centrum dopravní výchovy navštívilo v rámci rozšíření spolupráce třetí nejstarší automobilku na světě
Zdokonalování odborné způsobilosti řidičů – instruktorů a výměna zkušeností. Tato příprava probíhá nejen v rámci AČR, ale i ve spolupráci s civilním sektorem. V pondělí 15. října proto vyrazil autobus Centra dopravní výchovy (CDV) směr Kopřivnice.
Cílem byl areál firmy Tatra Trucks a.s., třetí nejstarší automobilky na světě a legendárního výrobce těžkých terénních nákladních automobilů, které v hojné míře využívá i česká armáda, CDV nevyjímaje. Centrum dopravní výchovy se navíc každoročně podílí na zabezpečení akce Kopřivnické dny techniky (https://www.vavyskov.cz/content/acr-obsadila-koprivnici-nechybel-ani-tank), která probíhá právě v areálu a pod záštitou automobilky Tatra.
Příslušníky CDV v čele s podplukovníkem Miloslavem Střížem přivítal na zkušebním polygonu manažer marketingu Petr Žabka, kterému podplukovník Stříž, krátce představil Velitelství výcviku-Vojenskou akademii ve Vyškově, potažmo Centrum dopravní výchovy.
Následně briefingová místnost na polygonu potemněla a Petr Žabka přiblížil přítomným nejen historii automobilky Tatra, ale i to, proč jsou produkty z Kopřivnice vyhledávány zákazníky, kteří požadují vozidla do extrémních terénních a klimatických podmínek. „Právě páteřová nosná roura, zaručující extrémní průchodivost terénem, je jedinečným prvkem vozidel Tatra,“ doplňuje Petr Žabka. Závěr prezentace patřil představení současného portfolia automobilky – od civilních řad Terra a Phoenix, přes vojenské speciály Tactic (T-810) a Force (T-815-7), až po samostatné podvozky a vozidla „na míru“. De facto neomezená modularita při montáži vozidla (délka, počet a uspořádání náprav, rozličné typy motorů, převodovek a kabin) umožňuje stavbu speciálů pro stavebnictví, záchranné složky, komunální služby, těžaře, atd.
Poté příslušníci CDV zamířili do výrobní haly, kde probíhá finální montáž automobilů z jednotlivých komponentů a jejich finální výstupní kontrola. Zkušení zaměstnanci z marketingového oddělení celou prohlídku komentovali a trpělivě odpovídali na všechny dotazy příslušníků CDV.
Jak je v Kopřivnici už po léta zvykem, každý jednotlivý automobil, který opustí brány závodu, musí projít finální výstupní kontrolou, které předchází testovací jízda na Kopřivnickém polygonu, nejrozsáhlejším zkušebním centru ve střední Evropě. Další část programu tey směřovala do kabin připravených testovacích vozidel. „Na vlastní kůži jsme si mohli vyzkoušet, co všechno musí Tatrovky zvládnout!“ komentoval zážitek ze zkušební jízdy major Jaroslav Omelka z CDV. Samotný polygon, rozkládající se na ploše cca 90 ha, disponuje více jak 21 km testovacích tratí – od rychlostního oválu, přes vozovky s různými druhy povrchů až po terénní sekci s několika brody, svahy s rozličným stoupáním a dalšími „extrémními“ překážkami.
Oba subjekty se v závěru akce dohodli na rozšíření vzájemné spolupráce.
Text: kapitán Ing. Jan Tichavský, CDV
Foto: nadrotmistr Petr Hrušecký, CDV