Abstrakty příspěvků

Vliv strukturálních změn AČR na možnosti vzdělávání a výcviku personálu VzS (pilot, řídící letového provozu)

plk. gšt. Ing. Miloslav BAUER
Univerzita obrany, Fakulta vojenských technologií; Katedra letectva

Příspěvek se zabývá některými vlivy na vzdělávání a výcvik personálu VzS v současném období.
Strukturální změny probíhající v AČR od konce 90. let minulého století a směřování vojenského vysokoškolského systému k plnému srovnání se systémem civilního vzdělávání, představovaly nejen pro přípravu vojenských pilotů změnu filosofie pro celkovou koncepci profesní přípravy.
Na jedné straně je toto prostředí ovlivněno moderní špičkovou technologií nakupovanou do oblasti VzS (letouny, technologie ŘLP). Na straně druhé je velmi poznamenáno redukováním tabulkových počtů AČR i ve výcvikových zařízeních, což přináší potřebu hledání nových možností k zabezpečení požadavků resortu na přípravu personálu VzS.

Specifika zdravotnického pracovníka v uniformě – požadavky na vojensko odborné znalosti příslušníků vojenské zdravotnické služby

MUDr. Roman BLANAŘ
Univerzita obrany, Fakulta vojenského zdravotnictví, Katedra organizace vojenského zdravotnictví

AČR dlouhodobě realizuje přípravu vojenských zdravotnických pracovníků pro potřeby zabezpečení vojsk v operacích, ale i v mírových podmínkách. Vedle požadavku na vysokou úroveň odborných zdravotnických vědomostí a dovedností od nich vyžaduje rovněž nezbytnou míru potřebných vojenských návyků.
Rozšiřující se specializace v jednotlivých medicínských oborech spolu s narůstajícími požadavky na vysokou úroveň péče poskytované vojákům v operacích přináší potřebu cílené, často až individuální, přípravy vojenských zdravotnických pracovníků. Vysoké nároky na celoživotní odborné vzdělávání přesouvají řadu zdravotnických pracovníků z organických jednotek na odborná pracoviště, která nemohou současně zabezpečovat jejich vojenský výcvik.
Za této situace musí instituce odpovědné za přípravu vojenských zdravotnických pracovníků velmi citlivě vážit nezbytný rozsah a obsah jejich vojensko odborné přípravy. Cílená volba témat a rozsahu vojensko odborné přípravy, vycházející z nezbytné znalosti minimálních požadavků na jednotlivé kategorie zdravotnických pracovníků (jejich profilace), je velkou výzvou pro školitele a rovněž základní tématem sdělení.

Od systému vojenského školství k vojenské vzdělávací a vědecko-výzkumné soustavě

doc. PhDr. Felix ČERNOCH, CSc.
Vysoká škola mezinárodních a veřejných vztahů, Katedra Public Relations a komunikace

Poznat jev znamená pochopit jeho genezi.
Depolitizační kurs odstartovaný Listopadem 1989 nemohl nepoznamenat ozbrojené síly
Výrazem se stal transformační proces, jehož jádrem ve všech RE- byly pohyby personálu
Personál se tak stal i předvojem proklamovaného vstupu do euroatlantických struktur
Klíčového postavení a role se tu dostalo potřebě nového konceptu přípravy profesionálů
Řešení se mělo ubírat cestou jednoty výrazné efektivity pedagogické i ekonomické
Součástí toho bylo nezbytné propojení stávajících zařízení s vojskovými
Základní stavební prvek tvořila diferencovaná střediska odborného výcviku
Do nich se proponovalo koncentrovat penzum určené k osvojování typovým skupinám
Zajistilo by to souběžně i odstranění duplicit v budování didaktických bází a procesů
Nárokuje se tím však mobilita frekventantů a rytmus resp. délky školících cyklů
Studijní obory přitom pojímat šířeji a odvozovat od přímo zde rozvíjených oborů vědních

Kariérová příprava

plk. Ing. Jaromír DURNA
Velitelství výcviku – Vojenská akademie, Institut vzdělávání
  • Současný systém kariérové přípravy a navrhované změny;
  • Hlavní problémy v systému kariérové přípravy a návrh jejich řešení;
  • Aplikační kurzy pro posluchače UO Brno, systém, problémy a řešení.

Příprava personálu do misí a zahraničních operací

pplk. Ing. Petr DUŠÁTKO
Velitelství výcviku – Vojenská akademie, Institut rozvoje, Odbor přípravy do mírových operací
  • Zpětný pohled na přípravu příslušníků AČR do misí;
  • Současnost a trendy v přípravě nevojáků do krizových oblastí.

Možnosti realizace strategie celoživotního učení ČR v resortu Ministerstva obrany

doc. RNDr. Ladislav HALBERŠTÁT, CSc.
Univerzita obrany, Fakulta ekonomiky a managementu, Katedra řízení lidských zdrojů

Vláda České republiky schválila usnesením č. 761/2007 Strategii celoživotního učení ČR pro rozvoj schopnosti našich obyvatel obstát na globálním, rychle se měnícím trhu práce. Cílem materiálu je podporovat celoživotní učení jako jeden z rozhodujících faktorů konkurenceschopnosti země. Příspěvek analyzuje stav realizace strategie celoživotního učení ČR v resortu Ministerstva obrany a možnosti jejího dalšího rozvoje.

Možnosti využití vojenské historie v přípravě vojenských profesionálů

doc. PhDr. František HANZLÍK, CSc.
Univerzita obrany, Fakulta ekonomiky a managementu, Katedra řízení lidských zdrojů

V první části příspěvku budou stručně ukázány historické souvislosti využití vojenské historie a tradic při přípravě vojenských profesionálů československé armády. Druhá část příspěvku bude věnována úskalím využití vojenské historie v přípravě vojenských profesionálů po roce 1989.
Poslední část příspěvku se bude zabývat možnostmi využití vojenské historie při přípravě vojenských profesionálů v současnosti.

Požadavky na přípravu vojenských profesionálů a trendy rozvoje STT

pplk. Ing. Ladislav HAVELKA, Ph.D.
Centrum simulačních a trenažérových technologií Brno

Současné vymezení hlavních úkolů AČR výrazně ovlivňuje prostředí a podmínky nasazení jednotek pro plnění úkolů v operacích. Pro plnění těchto úkolů se vytváří, pokud je to vůbec možné, adekvátní výcvikové podmínky a prostředí odpovídající skutečnému nasazení. Nezastupitelné místo v tomto procesu zabírají STT, jejichž podstatná technologická část je instalována v uceleném a komplexním pojetí na CSTT. Trendy v rozvoji STT jakož i změny v proporcionalitě vzdělávání, výcviku, ale i výchově vojenských profesionálů mají zásadní vliv na metodologii plnění úkolů CSTT ve prospěch AČR. Článek popisuje vliv trendů, změn a charakteru technologií na současné i budoucí využití STT, jakož i nutné změny v procesu přípravy vojáků v syntetickém prostředí.

Jazykové vzdělávání na Vyšší policejní škole a Střední policejní škole Ministerstva vnitra v Praze

Mgr. Martin HAVELKA
Vyšší policejní škola a Střední policejní škola MV v Praze

Příspěvek se zabývá současným stavem jazykového vzdělávání na Vyšší policejní škole a Střední policejní škole Ministerstva vnitra v Praze a jeho východisky. Dále popisuje typy kurzů, jejich náplň a používané metody a výukové prostředky, které jsou v souladu se Společným evropským referenčním rámcem pro jazyky a v duchu evropské dimenze v jazykovém vzdělávání. Rovněž předkládá konkrétní příklady resortní i meziresortní spolupráce v rámci profesního jazykového vzdělávání.

Trendy a směřování rozvoje učební a výcvikové základny ve vojenských výcvikových prostorech AČR

pplk. Ing. Josef HOUŽVIC
Velitelství výcviku – Vojenská akademie, Institut rozvoje, Odbor plánování a rozvoje UVZ

Seznámit účastníky konference s trendy a směřováním rozvoje UVZ ve VVP AČR a s návrhem legislativních změn v oblasti rozvoje UVZ v souladu s připravovanou „Koncepcí rozvoje UVZ AČR“. Objasnit priority a zásady pro rozvoj UVZ ve VVP a objasnit způsob rozvoje UVZ ve VVP AČR.

Současnost a budoucnost přípravy vojenských profesionálů s využitím STT

kpt. Ing. Martin HUBÁČEK, Ph.D., Dr. Drahomír HAUSNER
Centrum simulačních a trenažérových technologií Brno

Autoři článku poukazují na současné požadavky přípravy personálu na vedení a řízení operací a předpokládané úkoly, které bude Armáda České republiky (AČR) plnit. Tyto úkoly vyžadují změnu v obsahu a formách přípravy příslušníků AČR s využitím simulačních a trenažérových technologií (STT). Hlavními z nich jsou boj v zastavěném prostoru, speciální operace malých jednotek, požadavky na úzkou součinnost pozemních jednotek s podpůrnými prostředky vzdušných sil (činnost leteckých návodčích, vzdušná palebná podpora) a součinnost jednotek AČR se složkami IZS. Z těchto požadavků vyplývají změny na technické a programové vybavení CSTT, ale i změny v organizaci a provádění jednotlivých druhů příprav. Příprava velitelů, štábů a jednotek pro komplexní působeni v zahraničních operacích, řešení krizových situací na teritoriu ČR, včetně meziresortní a mezinárodní spolupráce je v rámci přípravy a využití CSTT prioritní. Článek popisuje dosavadní zkušenosti a možnosti implementace nových trendů v přípravě personálu v podmínkách CSTT.

Systém manažmentu vojenského personálu

plk. gšt. Ing. Emil HVÁSTA
Štáb pre podporu operácií GŠ OS SR, Odbor personálneho managementu
  • Systém a možnosti regrutácie pre potreby OS SR;
  • Požiadavky OS SR na počty (málopočetné odbornosti);
  • Analýza záujmu o službu v OS SR (OMNIBUS);
  • Úlohy a poslanie prípravnej štátnej služby v podmienkach OS SR.

Perspektivní vzdělávací systém specialistů komunikačních a informačních technologií – Cisco Networking Academy

pplk. Ing. Josef KADERKA
Univerzita obrany, Fakulta vojenských technologií, Katedra komunikačních a informačních systémů

Již před delší dobou nastal odklon od tradičních komunikačních technologií k integrovaným řešením. V praxi to znamená přechod na prakticky výhradní používání počítačových sítí pro přenosy veškerých dat včetně hlasových a obrazových, což vyžaduje nasazení příslušných zařízení, například přepínačů nebo směrovačů. Složitost a provozní možnosti těchto zařízení přesahují vše, co bylo dosud na tomto poli v AČR užíváno, proto se jeví jako nezbytné využívat adekvátní systém vzdělávání, případně výcviku příslušných specialistů. Platí to zejména v souvislosti s postupným zaváděním strategie NEC.
Na Universitě obrany v Brně je již deset let využíván vzdělávací program Cisco Networking Academy (CNA). Tímto programem prochází všichni studenti oboru Komunikační a informační technologie, v minulosti bylo také uspořádáno několik účelových běhů pro potřeby vybraných pracovišť AČR.

Vysokoškolská príprava bezpečnostnej komunity pre rezort obrany SR a perspektívy jej rozvoja

brig. gen. doc. Ing. Miroslav KELEMEN, PhD., doc. Ing. Pavel BUČKA, CSc.
Akadémia ozbrojených síl generála M. R. Štefánika, Slovenská republika

Článok rieši vzdelávanie a výcvik, ktorý sa v Ozbrojených silách SR (OS SR) uskutočňuje na základe strategického cieľa vybudovať relatívne malé, veľmi dobre vycvičené, plne profesionalizované a vysoko mobilné ozbrojené sily. Na AOS v Liptovskom Mikuláši sa v súčasnej dobe uskutočňuje bakalárske štúdium v štvorročných študijných programoch: Elektronické systémy, Dopravné stroje a zariadenia, Manažment a Počítačové systémy, siete a služby. V tomto roku na základe požiadavky OS SR otvoríme nové trojročné bakalárske štúdium v študijných programoch Manažment vojenskej organizácie a Elektronické systémy. V akreditačnom procese sú taktiež doktorandské študijné programy Bezpečnosť a obrana a Manažment obranných zdrojov. Okrem vysokoškolskej prípravy sa na AOS, v Centre ďalšieho vzdelávania, taktiež uskutočňuje vzdelávanie dôstojníkov vo viacerých kariérnych kurzoch.
Členstvo SR v NATO nás prirodzene stavia pred plnenie úloh kompatibility aj v oblasti vojenského vzdelávania a výcviku personálu. Úlohou je vytvoriť moderný systém vojenského vzdelávania a profesionálneho rozvoja personálu v súlade s národnými záujmami, hodnotami a tradíciami, ktorý bude otvorený najnovším svetovým informáciám a poznatkom.

Institut dopravní výchovy AČR – centrum odborné přípravy řidičů a specialistů silniční dopravy

pplk. Ing. Jaroslav KRÁL
Velitelství výcviku – Vojenská akademie, Institut dopravní výchovy

V prvních letech své existence se činnost IDV soustředila spíše na základní opatření související s výcvikem řidičů. Teprve reorganizace Vojenské akademie ve Vyškově v roce 2008 vytvořila vhodné podmínky pro rozvoj a obohacování kompetencí k výchově odborníků, kteří významně přispívají k zajišťování bezpečnosti provozu vojenských vozidel. Pracoviště se postupně stává koncepční a normotvorné výchovně-vzdělávací zařízení s tvůrčím potenciálem a vzdělávacími kapacitami pro odbornou přípravu všech kategorií řidičů vozidel ozbrojených sil, specialistů silniční dopravy a dopravní výchovu příslušníků AČR. Činnost IDV se v současnosti vyznačuje, jednak udržováním kontinuity s dříve započatými směry práce, ale zároveň orientací na nové, žádané aktivity. Při výcviku řidičských profesionálů hrají významnou roli nově koncipované specializované kurzy zaměřené, např. na jejich přípravu pro plnění úkolů v mírových misích, ke zlepšení řidičských dovedností v terénu a v neposlední řadě ke zvýšení schopností bezpečného ovládání vozidel za nepříznivých podmínek nebo krizových situací. Při teoretické přípravě jsou v bohaté míře využívány nejmodernější didaktické metody a prostředky, jejichž těžiště představují především aktivizující metody výuky doplněné modernizovanými trenažéry, výukovými programy a výcvikovými stendy. Podmínky odborné přípravy jsou v maximální míře přizpůsobovány skutečným podmínkám provozu v mírových posádkách nebo na bojišti.
K zajišťování neustálého zdokonalování výukových a výcvikových kompetencí příslušníků IDV slouží realizace rozvojových projektů, spolupráce s vojenskými útvary a vědeckými a vývojovými pracovišti, např. v rámci odborných konferencí a stáží nebo školení vybraných odborníků. Záměrem je, aby výsledky těchto aktivit zpětně působily na trvalé zvyšování kvality výukového a výcvikového procesu u IDV.

CIOR (Konfederace záložních důstojníků) a další možnosti přípravy a vzdělávání záloh ozbrojených sil

mjr. v. z. Ing. Arnošt LÍBEZNÝ
Asociace záložních brigád

CIOR byl založen v roce 1948. Je sdružením národních organizací záložních důstojníků členských států NATO a PfP. Je vázán k Vojenskému výboru NATO (MC248/1) a svojí činností se mimo jiné podílí na systému přípravy, dalšího vzdělávání a využití záloh ozbrojených sil napříč aliancí. V rámci této Konfederace pracuje několik výborů: právní – LEGAL, bezpečnostní – DEFSEC, CIMIC, MILCOMP, jazyková akademie – CLA, výbor mladých důstojníků – YRO, SEMINAR a PfP – Outreach. Zastupováním v CIOR byla v prosinci 2007 ministerstvem obrany pověřena Asociace záložních brigád.
V roce 2010 se budou v ČR konat:

  • CIOR YROW seminar (téma „Vzdělávání, příprava záloh a jejich další využití v rámci aliance);
  • Language Academy (mezinárodní kurz výuky angličtiny/francouzštiny) www.cior.net.

Výcvik odborného zdravotnického personálu AČR v neodkladné péči v poli před výjezdem do zahraničních misí

plk. MUDr. Radovan MATOUŠEK, Ph.D.
Univerzita obrany, Fakulta vojenského zdravotnictví, Katedra všeobecného lékařství a urgentní medicíny

V případě hromadného neštěstí, katastrof či válečných ztrát existuje nepoměr mezi potřebou a možnostmi poskytování pomoci raněným. Ošetřování většinou vychází z omezených zdrojů jak materiálních, tak personálních. Z důvodů zachování standardních postupů je v AČR vyučována filosofie BATLS/BARTS (Battlefield Advanced Trauma Life Support/Battlefield Advanced Resuscitations Techniques and Skills). Jedná se o zdravotnický kurz, který bere na zřetel specifické podmínky a okolnosti vzniku zdravotnických ztrát s ohledem na specifika vedení současného boje.

Příprava specialistů spojovacího vojska

pplk. Ing. Jaroslav MAULE
Sekce komunikačních a informačních systémů MO, Odbor rozvoje a plánování KIS, Oddělení koncepcí KIS

Požadavky na přípravu specialistů spojovacího vojska. Vývoj systému přípravy v souvislostech s rozvojem IKT a jejich implementací do vojsk. Zabezpečení kvalifikovaného personálu na místa školitelů. Komplexní využívání školicích míst a odborníků KIS na vyškolení specialistů SV pro zabezpečení služeb KIS v operacích.

Novinky v oblasti výuky studentů FVZ

mjr. Ing. Petr MRVEČKA
Univerzita obrany, Fakulta vojenského zdravotnictví, Katedra organizace vojenského zdravotnictví

Trendem současných operací v rizikových oblastech v zahraničí je zařazení zdravotnického personálu ke stále menším jednotkám. Tím vzniká potřeba vzdělávání a výcviku zdravotnického personálu v problematice připravenosti na samostatnou činnost a přežití v situacích tísně v neznámém prostředí. Tomu byly uzpůsobeny metody i obsah výuky studentů FVZ. Ve VVP se v rámci několikadenního výcviku procvičuje kombinace speciálních vojensko odborných a zdravotnických dovedností – orientace a pohyb v neznámém terénu, navázání spojení, způsoby získávání vody a potravin, vybudování improvizovaného přístřešku a přenocování, poskytování zdravotnické pomoci, překonávání překážek s raněným, využití léčivých bylin, přivolání a navádění vrtulníku, nakládání raněného aj.

Vojenské vzdělávání – jeho okolí a souvislosti

doc. Ing. Jaromír NOVÁK, CSc.
Univerzita Palackého Olomouc, Filosofická fakulta, Katedra aplikované ekonomie

Bezpečnost člověka a společnosti je jednou z hlavních hodnot a jako taková musí být zajištěna. V této zajišťovací funkci je armáda vysoce důležitým systémem, v národních i mezinárodních souvislostech. Vojenské vzdělávání, jeho obsah a rozsah by mělo odrážet společenské potřeby. Existence společnosti, její udržitelnost a nutnost řešení řady krizových faktorů nabývá na stále větším významu.
Příspěvek je členěn do dvou relativně samostatných částí. V první budou zmíněny podmínky, ve kterých se realizovalo armádní vysokoškolské vzdělávání v šedesátých až devadesátých letech minulého století a v počátku století současného. Ve druhé části budou zmíněny některé zásadní současné a pravděpodobně i budoucí faktory, které společnost a její armádní součást budou ovlivňovat. Mezi takové faktory zejména patří: Rostoucí vzájemná globální i individuální závislost lidí a prostředí. Informace a jejich vliv. Omezené zdroje. Ekonomické problémy. Zmenšování prostoru jako podmínky existence lidí. Urychlování času a zkracování intervalů pro probíhající procesy. Proměny psychické a fyzické integrity individua, společnosti a přírody. Růst nákladů na odstraňování škodlivých důsledků civilizační produkce. Militarizace života. Růst nebezpečnosti a násilí.

Příprava vojenského lékaře na pozici velitelství ISAF, Kábul, Afghánistán

pplk. MUDr. Vladimír PAVLÍK, Ph.D.
Univerzita obrany, Fakulta vojenského zdravotnictví, Katedra vojenské hygieny

Velitelství operace ISAF v Afghánistánu je umístěno v centru Kábulu a Zdravotnická část velitelství včetně hlavního lékaře ISAF tvoří jeho nedílnou součást. V roce 2008 měla AČR výjimečnou možnost obsadit ve třech rotacích pozici zástupce hlavního lékaře ISAF v Afghánistánu svými specialisty. Pozice Medical operations officer velitelství ISAF je úzce specializovanou záležitostí s požadovaným vysokým stupněm odborné, jazykové a vojenské průpravy. Komplexní příprava vojenského lékaře na takto vysoký stupeň velení nejdůležitější zahraniční vojenské operace NATO je nutnou součástí zaměstnání více než 6 měsíců před vlastním výjezdem do bojové mise. Zkušenosti z reálné bojové průpravy pak slouží k dalšímu předávání vědomostí v průběhu edukace vojenských profesionálů nejen zdravotnické služby AČR.

Vzdělanostní struktura vojenských profesionálů v letech 1990 až 2008: úspěch, jak však dál?

pplk. Ing. Bohuslav PERNICA, Ph.D.
Velitelství výcviku – Vojenská akademie, Institut vzdělávání, Odbor přípravy pozemních sil

V příspěvku je prezentován vývoj vzdělanostní struktury hodnostních sborů vyšších důstojníků, nižších důstojníků, praporčíků a rotmistrů v letech 1990 až 2008 v kontextu demografického a sociálního vývoje v tomto období. Pozornost je věnována problému poklesu společenské prestiže maturity a vysokoškolského diplomu v souvislosti s rostoucím podílem osob v populačním ročníku, pro které je středoškolské a vysokoškolské vzdělání stále více přístupné. V závěru příspěvku jsou naznačeny trendy vývoje pro dalších 5 až 10 let a možnosti jejich využití ze strany resortu MO.

Smerovanie vysokoškolského vzdelávania, celoživotného vzdelávania a jazykovej prípravy zamestnancov rezortu obrany

Ing. Gabriela PODHORNÁ
Štáb pre podporu operácií GŠ OS SR

Prehlbovanie a zvyšovanie kvalifikácie zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme ako súčasť celoživotného vzdelávanie zamestnancov rezortu obrany

Současnost a perspektivy vzdělávání odborných zdravotnických pracovníků pro potřeby OS

pplk. Ing. Miroslav PROCHÁZKA, Ph.D.
Univerzita obrany, Fakulta vojenského zdravotnictví, Katedra veřejného zdravotnictví

Současný stav vzdělávání odborného zdravotnického personálu je velmi úzce spojen nejen s redukcí celkových počtů osob v OS, ale i s legislativními změnami vyvolanými sjednocováním s právními předpisy EU a to nejen v oblasti vysokoškolského vzdělávání, ale v oblasti jasných kvalifikačních požadavků na jednotlivé typy odborností ve zdravotnictví. Stále větší nároky na samostatnost malých jednotek zvyšují i důraz na schopnost adekvátního zdravotnického zabezpečení, které může poskytnout pouze odpovídající odborný zdravotnický pracovník schopný se pohybovat ve vojenském prostředí. Náročnost a celková délka studia vojenského všeobecného lékařství a z toho vyplývající i relativně vysoké náklady na celkovou přípravu kladou zřetelnou otázku efektivnosti stávajícího stylu přípravy a možných budoucích alternativ.

Standardizace zdravotnického vzdělávání nezdravotnických pracovníků v AČR

pplk. Ing. Miroslav PROCHÁZKA, Ph.D.
Univerzita obrany, Fakulta vojenského zdravotnictví, Katedra veřejného zdravotnictví

Oblast poskytování zdravotnické pomoci nezdravotnickými pracovníky je často klíčová pro udržení zdraví a záchranu života, přesto není vzdělávání v této oblasti pro potřeby OS sjednocené a dochází k „lidové tvořivosti“, která může mít velmi negativní zdravotní důsledky. Zdravotnické vzdělávání nezdravotnických pracovníků v AČR vychází z platného STANAG 2122 a lze v současné době rozdělit do několika základních kategorií: 1) všeobecné základy poskytování první pomoci, 2) rozšířená první pomoc v poli 3) kurzy CLS – Combat Lifesaver a 4) ostatní zdravotnické kurzy pro nezdravotnické pracovníky. Standardizace v této oblasti je vymezena pouze výše uvedeným STANGEM a je v některých oblastech nedostatečná. Kurzy z oblasti poskytování zdravotnické pomoci se stejnými názvy absolvované na různých místech v AČR mají rozdílný obsah, rozsah i důraz na získané vědomosti a dovednosti. Problémy vyplývající z této nejednotnosti a možné způsoby řešení jsou předmětem právě probíhající diskuze.

LMS ve vojenském vzdělávání

pplk. MUDr. Jan PSUTKA
Univerzita obrany, Fakulta vojenského zdravotnictví, Katedra organizace vojenského zdravotnictví

Vysoké školy využívají stále častěji v rámci výuky zejména distančního nebo kombinovaného studia systémy řízení výuky (Learning management systems – LMS). LMS je virtuálního prostředí, které může sloužit jako jeden z online nástrojů pro komunikaci a řízení studia. LMS mají ve vojensko odborném vzdělávání reálné možnosti využití ve vybraných předmětech a kurzech, mají však i určitá omezení. Z celé široké řady aplikací byl na FVZ vybrán systém MOODLE a je postupně implementován do stávajícího systému vzdělávání na FVZ a to od studia, přes procvičování až po testování studentů.

Tvorba Institutu doktrín jako jeden ze zdrojů informací pro realizaci přípravy personálu v profesionálních ozbrojených silách

plk. gšt. Ing. Tomáš RAK
Velitelství výcviku – Vojenská akademie, Institut doktrín

Příspěvek představuje a charakterizuje Institutu doktrín. Pojednává o publikační činnosti Institutu doktrín, která zahrnuje: vojenské doktríny, vojenské předpisy, služební pomůcky, zkušenosti z operací, časopis Doktríny, vojenskou encyklopedii a další publikace jako možný zdroj informací pro realizaci přípravy personálu v rezortu Ministerstva obrany. Analyzuje a sumarizuje dosažené výsledky Institutu doktrín v oblasti tvorby za rok 2009 a předikuje výsledky tvorby v roce 2010.

Historie vojenského zdravotnického školství

pplk. Ing. Milan RŮŽIČKA
Univerzita obrany, Fakulta vojenského zdravotnictví, Katedra organizace vojenského zdravotnictví

Historie vojenského zdravotnického školství u nás sahá až do období 1. Republiky, kdy ve druhé polovině 20tých let začíná být pomalu realizována myšlenka resortní lékařské školy. Po několika dislokacích a také uzavření školy z důvodu nacistické okupace, počátkem 50tých let dochází k jejímu opětovnému otevření v posádce města Hradce Králové. Od tohoto okamžiku je Vojenská lékařská akademie, Vojenský lékařský doškolovací ústav nebo Fakulta vojenského zdravotnictví, jako součást Univerzity obrany, nedílnou součástí vojenského školství u nás.

Příprava zdravotnického personálu před výjezdem do zahraniční operace

pplk. Ing. Milan RŮŽIČKA
Univerzita obrany, Fakulta vojenského zdravotnictví, Katedra organizace vojenského zdravotnictví

Zdravotnický personál AČR je od počátku 90tých let nedílnou součástí zahraničních operací, ve kterých se AČR podílí. Příslušníci zdravotnické služby v zahraničních operacích zastávají řídící i výkonné funkce na všech úrovních, pracují samostatně nebo jsou součástí zdravotnického zařízení. Zdravotnické zabezpečení poskytují zejména na úrovni ROLE-1 a ROLE-2, a to vlastním jednotkám, jednotkám spojeneckým, případně lokálnímu obyvatelstvu. Fakulta vojenského zdravotnictví provádí vzdělávání v dané problematice a přímo se podílí na organizaci a realizaci přípravy zdravotnického personálu před vlastním výjezdem do operace. Příprava je zaměřena na odbornou zdravotnickou a nezbytnou vševojskovou přípravu jednotlivce, organizaci a působení týmů nebo činnost celého zařízení.

Vývoj, současný stav a perspektivy vysokoškolské přípravy budoucích velitelů

pplk. doc. Ing. Bedřich RÝZNAR, CSc.
Univerzita obrany, Fakulta ekonomiky a managementu, Katedra vojenského managementu a taktiky

Příspěvek poskytuje informaci o vývoji vysokoškolské přípravy budoucích velitelů ve VVŠ PV, analyzuje současný stav akreditované výuky na UO a naznačuje směry jejího nejbližšího vývoje.

Rozvoj odborných kompetencí k výcviku řidičů v Institutu dopravní výchovy AČR

Ing. Bedřich SEDLÁK
Velitelství výcviku – Vojenská akademie, Institut dopravní výchovy

V posledních několika letech je v Institutu dopravní výchovy (dále jen IDV) kladen veliký důraz na soustavné zkvalitňování vzdělávacích programů, které jsou průběžně upravovány tak, aby se co nejvíce přibližovaly vyvíjejícím se podmínkám vojskové praxe. Zásadní význam v tomto úsilí má implementace poznatků získaných při řešení vývojových projektů s participací lektorů a instruktorů IDV. To lze ilustrovat například přínosy projektů „Monitorování efektivity a bezpečnosti používání vozidel“ a „Optimalizace systému přípravy vojenských řidičů“.

Odborná příprava a vzdělávání málopočetných specializací

plk. gšt. Ing. Pavel SKÁLA
Odbor vojskového průzkumu a elektronického boje MO, Oddělení vojenské geografie a hydrometeorologie

Diskusní příspěvek pojednává o problematice systému přípravy a vzdělávání specialistů málopočetných ČVO v působnosti OVPzEB MO. Ve vystoupení je prezentován systémový pohled na možnosti a potřeby uceleného způsobu přípravy těchto odborností, vzájemné vazby a konsekvence jednotlivých fází a forem přípravy a vzdělávání personálu.
Je poukázáno na roli a dosavadní činnost příslušných profilujících kateder UO, na dosavadní zkušenosti v oblasti aplikačních, specializačních, kvalifikačních a dalších kurzů pořádaných v rámci VA a rovněž na nutnost vytváření příslušné učebně výcvikové základny a provádění příslušných odborných kvalifikačních kurzů některých ČVO v rámci specializovaných útvarů a zařízení AČR.

Odborná příprava řidičů jako integrovaný proces vojenského výcviku a dopravní výchovy

Ing. Jaroslav STULÍK
Velitelství výcviku – Vojenská akademie, Institut dopravní výchovy

Odborná příprava vojenského řidiče pro plnění jeho úkolů při bojovém a specifickém použití vojsk se realizuje zejména ve vojenských výcvikových prostorech veřejnosti nepřístupných. Značné počty vojenských řidičů však plní každodenně svoje pracovní úkoly v  silničním provozu na veřejných pozemních komunikacích společně s tisíci ostatních řidičů. Integrace kvalifikačních a odborných požadavků obecně platných právních předpisů a specifických potřeb armády je základem koncepce a systému přípravy řidičů vozidel ozbrojených sil. Významným faktorem tohoto systému je odborně a metodicky připravený vyučující – specialista pro přípravu řidičů.
Získávání, rozšiřování a upevňování požadovaných řidičských znalostí, dovedností a návyků je celoživotní odbornou přípravou, která však v důsledku rizikovosti praktické činnosti a pracovního prostředí řidiče nemůže být pouze vzděláváním a výcvikem, ale musí mít nutně také účinný výchovný aspekt.

Projevy politického extremismu v ozbrojených sborech

JUDr. PhDr. Ivo SVOBODA, Ph.D.
Univerzita obrany, Fakulta ekonomiky a managementu, Katedra řízení lidských zdrojů

Příspěvek pojednává o možných příčinách a projevech pravicového politického extremismu ve společnosti a ozbrojených sborech. Příspěvek se dále věnuje specifikům projevů pravicového politického extremismu u příslušníků Armády České republiky.

Využívání interaktivní tabule při výuce anglického jazyka

Mgr. Jitka TOMKINS
Velitelství výcviku – Vojenská akademie, Institut rozvoje, Odbor rozvoje vzdělávání a výcviku, Skupina jazykové přípravy

Přednáška bude zaměřena na využití jednoho konkrétního typu interaktivní tabule a možnosti jejího využití pří výuce anglického jazyka. Bude se demonstrovat s použitím promítnutí videa, interaktivního softwaru, Powerpoint souborů. Budou představeny jednotlivé funkce interaktivní tabule. (10 – 15 minut).

Historie a současnost vysokoškolské přípravy chemiků ve Vyškově

plk. prof. Ing. Dušan VIČAR, CSc.
Univerzita obrany, Ústav ochrany proti zbraním hromadného ničení

Cílem příspěvku je seznámit s historií a současnosti vysokoškolského vzdělávání odborníků chemického vojska a s naléhavými požadavky vzdělávání specialistů OPZHN pro dosažení očekávané úrovně nutné k naplnění strategie OPZHN, včetně  možností spolupráce na mezinárodní úrovni v oblasti přípravy specialistů OPZHN a takto orientovaného obranného a bezpečnostního výzkumu.

Historie a vývoj CSTT v období transformace vojenského školství

doc. Ing. Vladimír VRÁB, CSc.
Centrum simulačních a trenažérových technologií Brno

Centrum simulačních a trenažérových technologií vznikalo jako přímý výsledek naplňování přístupových požadavků ČR pro vstup do NATO. V tomto případě TG 0350. Výstavba, dosažení operační pohotovosti i rozvoj procházely složitým vývojem jak po organizační tak i metodické stránce. Jeho jednou z nejhlavnější funkcí bylo naplňovat požadavky na přípravu vojáků – vojáků profesionálů k plnění stanovených úkolů v operacích. Vývoj CSTT prošel v 10-ti letem období řadou vývojových stupňů, které kopírovaly probíhající změny v transformovaném vojenském školství i armádě. Článek stručně popisuje podmínky vzniku, budování, rozvoje a využití CSTT za celou dobu jeho existence. Popisované klíčové fáze a podmínky jsou zdrojem poučení i metodologií přístupu k řešení nových úkolů v podmínkách AČR zaměřených také na podporu přípravy (vzdělávání a výcviku) vojenských profesionálů.

Národní soustava kvalifikací a její význam pro vojenské odborné vzdělávání

Ing. Pavel ZŮNA, MSS.
Univerzita obrany, Fakulta ekonomiky a managementu, Katedra celoživotního vzdělávání

Národní soustava kvalifikací je rozvíjející se projekt realizovaný v rámci Evropského kvalifikačního rámce, který se postupně rozšiřuje do úrovně odborného vzdělávání s maturitou.
Příslušníkem ozbrojených sil je občan české republiky, který se zavazuje ke službě na omezené časové období svého profesního života. Tato skutečnost nás zavazuje poskytovat vojenské odborné vzdělávání, které bude zařazeno do národní soustavy kvalifikací v takovém rozsahu a obsahu, že nabytá způsobilost, získané znalosti a dovednosti v průběhu služebního poměru, budou přenositelné do občanského života.
Trendy sjednocování požadavků na odborné vzdělávání probíhající v rámci Evropské unie se dříve nebo později plně projeví také v přípravě příslušníků Armády České republiky. Již dnes musíme začít uvažovat v termínech, jako jsou například Bloomova taxonomie vzdělávání nebo Evropský systém přenosu kreditů v odborném vzdělávání.

Návrh obsahu standardizovaných kurzů nezdravotnického personálu AČR v první pomoci a v neodkladné péči v poli

kpt. MUDr. Martin ŽÁK
Univerzita obrany, Fakulta vojenského zdravotnictví, Katedra všeobecného lékařství a urgentní medicíny

Vhledem k členství ČR v NATO a k jejímu aktivnímu působení v zahraničních misích v součinnosti s ostatními členy NATO je jistě více než vhodná standardizace dosavadního výcviku v poskytování první pomoci a neodkladné péče v poli v rámci AČR.
Cílem sdělení je prezentovat jednotné požadavky na výcvik všech vojáků AČR v poskytování první pomoci a v poskytování neodkladné péče v poli.
Standardizace výcviku ve výše uvedených oblastech je o to více významná s přistoupením AČR k ratifikaci STANAGu 2122 (Požadavky na výcvik v první pomoci, neodkladné péči v poli a v základech hygieny u všech příslušníků AČR).

Smerovanie vysokoškolského vzdelávania, celoživotného vzdelávania a jazykovej prípravy zamestnancov rezortu obrany

pplk. Ing. Miroslav ŽÁK
Štáb pre podporu operácií GŠ OS SR, Odbor personálného managementu, Oddelenie rozvoja personálu
  • Smerovanie vysokoškolského vzdelávanie budúcich dôstojníkov OS SR;
  • Celoživotné vzdelávanie profesionálnych vojakov;
  • Smerovanie jazykovej prípravy (redislokácia JI do AOS, centralizácia výučby).