Finále praporčíků symbolicky pod taktovkou „stříbrných“

„Dnes jste jednoznačně dokázali, že mezi příslušníky praporčického sboru jednoznačně patříte,“ uslyšeli dne 18. června 2014 z úst vrchního praporčíka Institutu profesní přípravy (IProfPř) Velitelství výcviku – Vojenské akademie (VeV-VA) nadpraporčíka Jiřího Hladíka absolventi praporčického kurzu, který se od 22. dubna 2014 konal ve Vyškově.

Za účasti zástupců tohoto institutu, vrchních praporčíků VeV-VA, ale i dalších útvarů a zařízení AČR, jich celkem čtyřicet jedna převzalo, v rámci závěrečného slavnostního ceremoniálu odehrávajícího se pod vedením „stříbrných“, z rukou náčelníka Oboru vnitřního řízení VeV-VA plukovníka Jiřího Holka, dekrety o ukončení studia v praporčickém kurzu, k nimž se váže také zisk stříbřitého odznaku absolventa Praporčického kurzu VeV-VA.

„Systém přípravy personálu rezortu je -  jak je známo -  zaměřen na poskytování vzdě­lávacích a výcvikových aktivit směřujících ke splnění kvalifikačních předpokladů a kvalifikačních požadavků stanovených pro jednotli­vá systemizovaná místa“, říká náčelník IProfPř VeV-VA plukovník Michal Kucharsky a pokračuje: „Naše kariérové kurzy jsou organizovány ke splnění základních kvalifi­kačních požadavků pro služební zařazení vojáka z povolání, jinými slovy řečeno k získání vojenských znalostí a dovedností nezbytných pro výkon služby v příslušném hodnostním sboru. Obsah kariérových kurzů je zaměřen především na získání všeobecné profesní kom­petence vojáků ve všech jednotlivých hodnostních sborech, která je dána především schopnostmi velet, řídit a vést kolektiv.“

„Cílem praporčického kurzu je naučit studenty teoreticky ovládat a prakticky aplikovat zásady přípravy a řízení činnosti jednotky ve všech druzích bojové činnosti, přípravy a řízení výcviku v souladu se zákony, právními a vnitřními předpisy“, doplňuje náčelník Úseku kariérové přípravy zmíněného institutu major Marián Choma. Podle něj je v průběhu kurzu utvářen profil příslušníka sboru praporčíků, charakterizovaný profesními kompetencemi pro nižší stupeň řízení, umožňující prakticky aplikovat zásady přípravy a řízení bojové činnosti a výcviku na stupni družstvo až četa. „Hlavní úsilí je zaměřeno na rozvoj v oblasti velení a řízení“, pokračuje Choma: „Po ukončení kurzu absolvent musí znát například všeobecné zásady plánování, přípravy a vedení bojové činnosti jednotky a umět třeba v praxi aplikovat metodiku práce velitele v rámci rozhodovacího a plánovacího procesu, zpracovávat bojové dokumenty a formalizovaná hlášení, vést podřízené, podporovat týmovou spolupráci, předcházet konfliktům uvnitř jednotky a mnoho, mnoho dalšího.“

„My chceme připravovat praporčíka, který chápe význam a místo vojenské profese ve společnosti a historický vývoj vojenství, který zná a dokáže aplikovat principy taktiky a řízení na základním stupni zvládnutím tak zvaných měkkých dovedností a vedení výcviku mužstva a poddůstojníků“, říká Kucharsky, „a který dokáže uplatňovat znalosti a dovednosti jako specialista u zbraňových, komunikačních a dalších systémů. Náš absolvent musí tedy znát základní procesy řízení a být schopen přijímat opatření k jejich zlepšení, musí umět samostatně rozhodovat v míru i v boji ve služebních zařazeních odpovídajících dané hodnosti.“ A jak podotýká Choma: „Důraz bude i nadále zaměřen na vedení výcviku, komunikační schopnosti a management menších organizačních celků, dále potom na základy práva, poslání a úkoly ozbrojených sil, služební poměr vojáka z povolání či prevenci sociálně nežádoucích jevů.“

Podle náčelníka Skupiny výuky všeobecných předmětů kapitána Stanislava Balíka je vedle ryze vojenských předmětů klíčové i to, seznámit posluchače se základy vedení lidí. „Jde například o aspekty uplatňováním poznatků psychologie ve vojenském výcviku, psychologické aspekty týmové práce, skupinovou dynamiku, efekty  týmové spolupráce, způsoby řešení konfliktů v jednotce, pravidla kultivovaného projevu, chování a vystupování ve společnosti“, říká Balík: „Zabýváme se významem komunikace v sociálním prostředí armády, novými právními úpravami zákonů, řádů a předpisů vztahujících se k problematice vztahů u jednotky a v civilním životě. Pozornost věnujeme dějinám a tedy i tradicím, zabýváme se i zkušenostmi ze zahraničních operací na Balkáně, Iráku a Afghánistánu, nebo s problematikou etiky vojenského profesionála v každodenním vojenském životě a v krizových situacích.“

Další z významných slavnostních ceremoniálů vyřazení úspěšných absolventů kariérových kurzů je u Velitelství výcviku – Vojenské akademie očekáván 25. července. To dekrety o absolvování, tentokrát nejvyššího kariérního kurzu u VeV-VA, tedy důstojnického, převezmou jeho úspěšní absolventi v prostorách Slavkovského zámku.  

Text: kapitánka Monika Nováková, tisková a informační důstojnice VeV-VA
Foto: Vladimír Bezděk, VeV-VA

Vyřazení praporčického kurzu
Vyřazení praporčického kurzu
Vyřazení praporčického kurzu
Vyřazení praporčického kurzu
Vyřazení praporčického kurzu
Vyřazení praporčického kurzu
Vyřazení praporčického kurzu
Vyřazení praporčického kurzu
Vyřazení praporčického kurzu
Vyřazení praporčického kurzu